• Snabb leverans
  • Handla tryggt med Klarna
  • Komplett sortiment

Korsord - en nyckel till bra annonsering

Av: Dennis Ernst

Att korsord har en stor plats i många svenskars vardag vet vi redan. På senare tid har flera företag och myndigheter slagit mynt av detta och använt korsord i sin marknadsföring.

I december bjöds läsarna i tidningen Buffé på ett korsord i form av en annons från havredrycksföretaget Oatly, som länge arbetat innovativt med sin marknadsföring. Annonsen beskrivs som en succé och prisades nyligen som Månadens idé i branschtidningen Resumé.

– Det är kul att så många har lagt ner så mycket tid på korsordet och sedan kontaktat oss, många har sagt att de vill ha fler korsord, säger Julius Tuvenvall, art director på Oatly till Resumé.

Att många som löste Oatlys korsord har sin förklaring. Under korsordet kunde man läsa följande uppmaning: ”Skulle du vara av uppfattningen att företag som försöker sälja havredryck ska låta bli att göra annonser som ser ut som skojiga korsord, kan vi till viss del ha förståelse för det. Då går det det bra att höra av sig till adressen i bildordet.” Vilket som var det aktuella bildordet? Mejladressen "havrepropaganda@oatly.com".

En annons i samma anda som Oatlys stod Myndigheten för samhällskydd och beredskap i slutet av förra året när de gjorde en kampanj med krisinformation i form av ett korsord där andemeningen var att "en del ord är viktigare än andra att ha koll på". Här kan du se en PDF av korsordet.

Ett företag som valt en något enklare väg, men som ändå tagit fasta på vår fäbless för ordlekar, är mobiloperatören Comviq. Den som åker tunnelbana i Stockholm har säkert noterat annonsen sitter uppe i vagnarna. Även om svårighetsgraden är på en busenkel nivå ger vi tummen upp för alla initiativ som syftar till ordlekar och tankesport.

 

Fler kluringar från Tankesport